Araba silindiri: nedir ve hangi işlevi vardır?

Araba silindiri: nedir ve hangi işlevi vardır?

Arabamızın motorunun nasıl yapıldığını, en önemli parçaların neler olduğunu ve nasıl çalıştıklarını çoğu zaman gözden kaçırıyor veya görmezden geliyoruz. Bunların arasında, içten yanmalı motorlarda birincil öneme sahip olan arabanın silindirlerini buluyoruz. Aslında, kapasitelerine veya yer değiştirmelerine bağlı olarak motorun gücünü tanımlayan silindirlerdir. 

Silindirler, motorun çalışma döngüsü sırasında yanma işleminin gerçekleştiği, motor bloğunun içindeki boşluklardır. İçlerinde hareket eden, hava ve yakıt karışımını sıkıştıran, genleşme ve yanma aşamasını başlatan piston sayesinde çalışırlar. 

Peki orada kaç tane silindir var ve bunlar makinenizin performansını nasıl etkiliyor? Bu makaleyi okuyarak nasıl çalıştıkları, hangi malzemelerden yapıldıkları ve arıza durumunda ne yapılması gerektiği hakkında daha fazla bilgi edinebileceksiniz.

Makinenin silindiri nedir?

Makinenin silindiri, motorun tabanında yer alan sabit bir öğedir. Namlu veya ceket adı verilen bir iç astara (3) sahip içi boş kesik konik bir yapıdan oluşur. 

Motorun çalıştırılması için gerekli olan yanma işlemi, silindirin içinde değişken bir hareketle kayan piston sayesinde silindirin içinde gerçekleşir hava ve benzin karışımını sıkıştırır.

Motor silindirinin namlusu veya gömleği şunlar olabilir:

  • İntegral hiçbir kaplamanın kullanılmadığı dökme demir silindirler durumunda, aslında astar doğrudan döküm sırasında elde edilir;
  • Kuru, Malzeme motor silindirinin üretiminde kullanılandan farklı olduğunda uygulanır veya çıkarılabilir;
  • Islak namlu temsili olduğunda motor silindirinin içine uygulanan ve silindirin kendisinin sıvı soğutma sistemini oluşturan bağımsız bir eleman

Bu nedenle ıslak borulara soğutucu sıvı emprenye edilir ve bu, kuru tipoloji sistemlerine kıyasla daha verimli soğutma sağlamak içindir.

Silindire, pistona ek olarak, pistonun doğrusal hareketini dönme hareketine dönüştürmeye yarayan bağlantı kolu gibi motorun diğer parçaları da bağlanır. bir ve kafa.

Bir araba motorunda kaç silindir vardır?

Genellikle araba veya motosiklet motorlarında silindir sayısı, 1 ile 16 arasında değişmekle birlikte, piyasadaki 16 silindirli araba modelleri çok nadirdir. 

Sıradan arabaların motorlarında sayı 4 ila 6 silindir arasında değişir ve çoğu durumda çift sayılarda bulunur, Daha fazla verimliliği garanti etmek amacıyla 3 ve 5 silindirli motorlar da üretilmiştir.

Silindirlere dayalı olarak, motorları farklı türlere3 ayırmak mümkündür. şu şekilde ayrılır:

  • 4 zamanlı motorlar: silindirler bir dairesel kesite sahiptir ve farklı soğutma sistemlerine sahiptir. 4 zamanlı motor, 4 işlevin uygulanmasıyla çalışır: hava ve yakıtın emilmesi , hava-yakıt karışımının sıkıştırılması , ateşleme ve genleşme, daha sonra gazların boşaltılmasıyla sona erer. Bu motorlar, silindir içinde ileri ve geri olmak üzere her pistonun dört vuruşunda çalışma döngüsünü tamamlar;
  • 2 zamanlı motorlar: 4 zamanlı motorlarla aynı özelliklere sahiptirler, ancak nakliye adı verilen özel kanallar içerirler. İki zamanlı bir motorda bulunan silindirler düzensiz ısınmaya maruz kalır; bu, üst alanda ve dumanların çıktığı egzoz portunu çevreleyen alanda daha fazladır ve gaz;
  • Wankel motorları: hâlâ içten yanmalı motorlar olmalarına rağmen geleneksel motorlardan tamamen farklıdırlar. Pistonlar silindirik değildir ancak “Reuleaux üçgeni” adı verilen bir şekle (hafif dışbükey kenarlara sahip bir tür eşkenar üçgen) sahiptirler; bu şekil, alternatif doğrusal biçimde hareket etmek yerine döner. eksantrik olarak epitrokoidal şekilli silindirlerin içindedir.

Silindirler sayıya ek olarak farklı şekillerde de düzenlenebilir:

  • Isatırda: birbirlerinin yanında düzenlenmiş silindirler;
  • V şekilli: V şeklindeki mimari, silindirlerin eğimiyle verilir, bu, aynı boyutta sıralı bir motora göre daha fazla sayıda silindir yerleştirmenize olanak tanır; 
  • Boxer: silindirleri birbirine zıt olan ve her biyel kolu için bir krankın bulunduğu.Dökme demirin avantajları arasında şunlar yer alır: yüksek sıcaklıklara karşı yüksek direnç, hızlı soğuma ve özel işlemler gerektirmemesi.

    Alüminyum bunun yerine çok hafiftir ancak düşük sertliği göz önüne alındığında, pistonla sürtünmeyi azaltmak için aşağıdakiler de dahil olmak üzere işlemler gerektirir:

    • Krom kaplama: Kullanılan ancak pul pul dökülme eğilimi nedeniyle terk edilen ilk işlemlerden biri;
    • Ni-kasil: silikonlu bir nikel katmasından oluşur karbür kristalleri;
    • Sermetal: yüksek maliyetli ve sertlikte bir kaplama;
    • Dökme demir.
    • Alüminyum, daha iyi bir ısı iletkenliğine sahip olmasına rağmen, daha yüksek bir maliyete sahiptir ve daha az dayanıklıdır, dolayısıyla daha az kullanılır.

      Çelik, Öte yandan, yalnızca çıkarılabilir silindir gömlekleri için kullanılır.

      Motor silindiri nasıl çalışır?

      motor silindiri, arabanın doğru çalışması için gereklidir. . Hava-yakıt karışımının basıncını itici güce dönüştürme görevi vardır ve bunu yapmak için pistonlar, biyel kolu ve pistonlar gibi motorun diğer parçalarıyla sinerji içinde çalışması gerekir. krank mili. 

      Patlamanın yarattığı yüksek sıcaklık göz önüne alındığında, motorun silindirinin soğutulması gerekir; çünkü aşırı ısınma, motorun tutukluk yapmasına ve dolayısıyla pistonun hareket etmesine neden olabilir. silindirin içinde serbestçe kaymak için. 

      Motor silindirinin iki ana soğutma modu vardır:

    • Sıvı soğutma: mevcut kanalların kullanımını içerir silindirin kendi duvarında. Bu şekilde, silindir ısıyı akan ve soğuyan sıvıya aktarır;
    • Hava soğutması: metal kanatçıkların kullanımını içerir. silindirin dış yüzeyini uzatır ve bu şekilde silindir ile hava arasında ısı alışverişine olanak tanır. Bu soğutma türü daha basit bir çalışma mekanizmasına sahiptir ancak özellikle büyük motorlarda performansı sıvı soğutmadan daha kötüdür.
    • Motor silindirinin bakımıyla ilgili ipuçları

      Motor güçlü bir soğutmaya maruz kalır. stres, yüksek sıcaklıklar ve aşınma, özellikle de termal üniteyle (piston ve silindir) ilgili olarak.

      Bu nedenle düzenli olarak bakım yapınve oluşabilecek küçük değişikliklere dikkat edin farklı bir koku, titreşim, olağandışı gürültü veya egzoz dumanı gibi bir sorunun belirtileri olabilir; bu durum performans ve motor ömründe fark yaratır. 

      Mekanikteki gelişmeler sayesinde, artık motor silindiri için çeşitli yararlı önlemlerin uygulanması mümkün. Verimli ve uzun süreli çalışmayı sağlamak için şunları kullanabilirsiniz:

    • Çıkarılabilir çubuklar: daha kolay ve daha hızlı motor bakımına olanak tanır;
    • Siyam çubukları: iki veya daha fazla silindirin yan yana yerleştirilmesine olanak tanır ve motorun yanal boyutlarını azaltır;
    • Vuruntu önleyici halka: yarışmalarda titreşimleri azaltmak ve direnç mekaniğini iyileştirin.
    • Motor silindirine yönelik bu özel önlemlere ek olarak, kırılmaları ve arızaları tespit etmek ve önlemek için her zaman bakım müdahaleleri yapmalısınız; bu nedenle:

      • Yağ seviyesini periyodik olarak kontrol edin;
      • Soğutma sisteminin koşullarını kontrol edin;
      • Kullanım kaliteli yağ ve yakıt.

      Arabanın silindir arızası durumunda ne yapmalısınız?

      Kendinizi kesinlikle bu durumda bulmak istemezsiniz: arabanız duruyor, öyle görünüyor ki silindirde hasar var ve motor erimiş . Bu, soğutma sistemihasar gördüğünde meydana gelir.

      Gerçekte, karşılaşabileceğiniz birçok yaygın motor sorunu olabilir. Örneğin, güçte bir düşüş yaşarsanız, bu durum silindirlerden birinin sıkıştırma kaybından veya valflerin sızdırmazlık sorunuyla ilgili sorunlardan kaynaklanıyor olabilir, veya motorun kırık kapak contası.

      Motorunuzda bir silindirin kırıldığını nasıl anlarsınız? En yaygın belirtiler arasında, motorun aşırı ısınmasından dolayı motordan çıkan duman ve yanık kokusunun varlığını görüyoruz.İlk adım, motoru derhal kapatmaktır: kırık bir silindirle sürüşe devam etmek, motorda ciddi hasara neden olabilir ve onarım maliyetlerini artırabilir. Doğru bir teşhis koymak, silindiri değiştirmenin gerekli olup olmadığını veya düzeltmenin mümkün olup olmadığını belirlemek için güvenilir atölyenize danışın; ancak tamir etmeye değer olup olmadığını veya tamir edilmeye değer olup olmadığını dikkatlice değerlendirmelisiniz. az. Bazı durumlarda silindiri değiştirmek mümkün olurken diğer durumlarda pistonlar, biyel kolu ve valfler gibi motorun diğer parçaları da hasar görmüştür. Bu durumda, ekonomik açıdan daha büyük bir taahhütle, motorun tamamının değiştirilmesi gerekir. Hasarın ciddiyetine bağlı olarak, yeniden üretilmiş bir motor satın almayı düşünebilirsiniz; böylece, yeni bir motorla karşılaştırılabilecek tüm yeni yedek parçalara sahip olabilirsiniz. performans ve güvenlik, çevreye saygı ve tasarruf.

      .

      Yazıyı puanla
      [Toplam: 0 oy

Yorum Yap

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Scroll to Top